Klara Kövesi

Recherches en cours

Mes centres intérêt de la recherche sont les suivantes :

  • Développement des compétences (pour des ingénieurs)

Compétences pour l’innovation et l’entrepreneuriat social
Compétences demandées par l’industrie
Développement des compétences pour une future génération des ingénieurs

  • Employabilité

Transition de l’Université vers le monde du travail
Développement de l’employabilité durable

  • Pratiques collaboratives

Pratiques collaboratives liées à l’environnement numérique
Apprentissage collaboratif

  • Première recherche

Recherche sur les thématiques de formation des ingénieurs au développement durable (engineering education and sustainable developement) dans le cadre du projet de recherche A-STEP 2030.

  • Seconde recherche

Recherche sur l’employabilité des élèves ingénieurs (engineering students’ employability) en phase finale.

Publications

  • Articles

Kövesi, K.& Kálmán, A. (2019). How to manage the study-to-work transition? A comparative study of Hungarian and French graduate engineering students’ perception of their employability, European Journal of Engineering Education – https://doi.org/10.1080/03043797.2019.1622654

Kispál-Vitai, Zs., Regnard, Y., Kövesi, K. and Guillotte, C-A. (2019). Cooperative case studies from three countries: Is membership is a problem or a solution in the 21th century ? Society and Economy, Consultable sur le lien suivant: https://akademiai.com/doi/abs/10.1556/204.2019.012
 

  • Chapitres d'ouvrages

Kövesi, K.& Csizmadia, P. (2018). Compétences et capacités des innovateurs : nouvelles priorités et nouvelles exigences pour les diplômés en ingénierie. In D. Lemaître (dir.) Formation des ingénieurs à l’innovation. (pp. 75-97). Londres : ISTE Editions.

Gillet, Ch. & Kövesi, K.(2018).L'innovation dans les entreprises: mutations et impacts sur nos modèles de formation des élèves ingénieurs. In D. Lemaître (dir.). Formation des ingénieurs à l’innovation, (pp. 53-74). Londres : ISTE Éditions.

Kövesi, K.& Csizmadia, P. (2018). Skills and competencies for innovators: new priorities and requirements for engineering graduates. A paraître in D. Lemaître (dir.). Training of engineers for innovation (pp. 63-84). ISTE Editions.

Gillet, Ch. & Kövesi, K.(2018). Innovation in companies: changes and impacts on our engineering training models. A paraître in D. Lemaître (dir.). Training of engineers for innovation (pp. 39-6). ISTE Editions.

  • Communications

Denoux-Zaouani, S., & Kövesi, K. (2018), “Professional development in real work situation: case studies in block release apprenticeship training”, 9th Conference of EARLI SIG 14 Learning and Professional Development, 14-18 Septembre 2018, Geneva, Switzerland.

Kövesi, K.; Flament, S.; Majou de la Debutrie, G.; Sonntag, C. & Bluteau, H. (2018), “Transdisciplinary Approach to Sustainable Innovation and Entrepreneurship Education”, 46th Annual Conference of the European Society for Engineering Education, 17-21 Septembre 2018, Copenhagen, Denmark. Consultable sur le lien suivant: https://www.sefi.be/wp-content/uploads/2018/10/SEFI-Proceedings-2-October-2018.pdf

Kövesi, K.; Beagon, U.; Schrey- Niemenmaa. K. & NØrgard, B. (2018), “Skills and Competencies for the Engineer of 2030 to Meet Sustainability Challenges”, 46rd Annual Conference of the European Society for Engineering Education, 17-21 Septembre 2018, Copenhagen, Denmark.

Kövesi, K. (2019), “L’évolution de la formation des ingénieurs face aux défis de développement durable de la société : le développement des compétences”, Colloque FECODD, 9-10 July 2019, Paris, France.

Schrey-Niemenmaa, K. and Kövesi, K. (2019), “Attractiveness of Engineering Schools in Europe”, 47th Annual Conference of the European Society for Engineering Education, 16-21 Septembre 2019, Budapest, Hungary.

Moulignier, R., Gille, M. & Kövesi, K. (2019). Take the way of excellence! What makes French engineering schools so attractive for talented students?, 47th Annual Conference of the European Society for Engineering Education, 16-21 September 2019, Budapest, Hungary.

Tabas, B. and Kövesi, K. (2019). Complex Thinking for Diversity, Attractiveness, and Sustainability”, 47th Annual Conference of the European Society for Engineering Education, 16-21 September 2019, Budapest, Hungary.

  • Rapports de recherche

Brad, T., Beagon, U., & Kövesi, K. (2019), “Report on the future role of engineers in the society and the skills and competences required for engineers”, Project Report, A-STEP 2030 project, pp. 1-40. Available at: https://www.astep2030.eu/sites/sub_site_astep2030/files/2019-05/report_1_literature_review_a-step_2030_a1_t1_.pdf

Kövesi, K. and Gillet, Ch. (2019). Focus groups report - France (as part of Activity 1: Task 2 of the A-STEP 2030 project), pp. 1-43.

Beagon, U., Kövesi, K., Gillet, Ch., Nørgaard, B., Spliid, C., Lehtinen, R. and Piironen, A. (2019). Engineering Skills Requirements for Sustainable Development and Achieving the SDG's - Outcomes of focus groups held in Ireland, France, Denmark and Finland (as part of Activity 1: Task 2 of the A-STEP 2030 project), pp. 1- 45.